Träningstips för löpare

Har du också börjat att snöra på dig löparskorna varje morgon och kväll för att ge dig ut på en uppfriskande springtur? Allt fler får upp ögonen för löpning då sporten passar alla, gammal som ung och både nybörjare och professionella löpare. Vilka träningstips kan du då följa för att ta din löpning och teknik till nästa nivå? Några träningstips som kan vara bra att lägga på minnet handlar om utrustningen som du använder dig av. Det är viktigt att du exempelvis köper ett par riktiga löparskor och inte använder dina gamla Converse eller vanliga skor. Det kan lätt leda till skador.

Andra träningstips som kommer hjälpa dig på vägen är underlaget. Om du har skaffat dig ett par bra skor kan du även skona fötterna och resten av kroppen genom att löpa på ett mjukt underlag. Undvik att springa inne i stan på asfalt och ge dig hellre ut på löpturer i naturen och på små stigar. Omväxlande underlag gör även att musklerna belastas på olika sätt, något som hjälper dig i längden. Har du precis börjat komma igång med löpning? Ta det lugnt i början och hitta ditt egna tempo. Det kan vara bra att följa ett program där du kan följa din utveckling.

Träningstips för den seriösa löparen

Oroa dig inte om du inte kan springa lika snabbt eller lika länge som dina kompis eller andra löpare som springer i samma område som du. Ett träningstips är att endast jämföra sig med sig själv, det betyder att fokuset kommer att ligga på att göra personliga framsteg. Det gör inget om du löper hälften så långsamt som någon annan, om du ändå är lite snabbare än du var veckan innan. Var konsekvent med din löpning och se till att ge dig ut på kortare löpturer även om du inte känner för det. Har du kört hårt en dag kan det vara dags att ta en vilodag.

Träningstips som gör dig till en bättre löpare